Title: Využití regionálních pověstí ve výuce dějepisu na 2. stupni ZŠ
Other Titles: The use of regional tales in History teaching at basic schools
Authors: Burdová, Daniela
Advisor: Mušková, Eva
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5699
Keywords: regionální dějiny;regionální pověsti
Keywords in different language: regional history;regional legends
Abstract: Diplomová práce poskytuje základní přehled o problematice regionální pověsti jako možné didaktické pomůcky v hodinách dějepisu. Nejde jen o obecný přístup, práce nabízí také konkrétní příklady aplikace pověstí z plzeňského regionu do dějepisného vyučování, a to v podobě exkurzního a projektového vyučování a dalších aktivizačních metod. Abychom mohli objektivně ocenit význam regionálních pověstí pro výuku dějepisu, je nutné pověst vždy doplňovat a srovnávat s historickou faktografií. Tyto dvě části musí být v hodinách dějepisu prezentovány ve vzájemné koexistenci.
Abstract in different language: This diploma thesis provides the basic survey of regional legend as a possible teaching aid in History lessons. Except the general access to this issue the work provides the particular examples of the application of the legends from the Pilsen region in the History lessons in form of excursion, project teaching and other activation methods. To be able to objectively appreciate the value of regional legends for History teaching, it is necessary to compare the legends with historical factual account sources, because they should be always presented in mutual coexistence.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KHI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Burdova.pdfPlný text práce12,66 MBAdobe PDFView/Open
Burdova V.pdfPosudek vedoucího práce207,62 kBAdobe PDFView/Open
Burdova O.pdfPosudek oponenta práce109,08 kBAdobe PDFView/Open
Burdova.pdfPrůběh obhajoby práce19,75 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/5699

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.