Title: Profesní kompetence učitele v MŠ pro zvládání projevů poruch afektů u dětí
Other Titles: Professional competences of the kindergarten teacher for managing manifestation of affect disorders in chilndren
Authors: Pelešková, Dominika
Advisor: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Referee: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/57143
Keywords: profesní kompetence učitele;projevy poruch afektů;předškolní dítě;úzkost;strach;fobie;vztek;patický afekt
Keywords in different language: teacher's professional competence;manifestation of affect disorders;preschool education;preschool child;anxiety;fear;phobias;anger;pathological affect
Abstract: Bakalářská práce se věnuje profesním kompetencím učitelů a učitelek mateřských škol při zvládání projevů poruch afektů u dětí. V teoretické části jsou popsány profesní kompetence učitele a části RVP PV, které souvisejí s dětskou emocionalitou. Je blíže definována samotná porucha afektů a také její specifické projevy. Je zde popsána doporučená intervence k jednotlivým projevům této poruchy, kterou lze realizovat v preprimárním vzděláváním. Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem je zmapovat subjektivně vnímanou vybavenost a připravenost učitelů při zvládání projevů poruch afektů u dětí. Data jsou analyticky zpracována do paradigmatických modelů a následně do kauzálních modelů.
Abstract in different language: This bachelor thesis focuses on the professional competences of kindergarten teachers in managing manifestations of affect disorders in children. The theoretical part describes the professional competences of the teacher and the parts of the RVP PV that are related to children's emotionality. It defines in more detail the affect disorder itself and also its specific manifestations. It describes the recommended intervention for each manifestation of this disorder that can be implemented in pre-primary education. The practical part of the thesis includes a qualitative research investigation aimed at mapping the subjectively perceived competence and readiness of teachers in managing manifestations of affect disorders in children. Data are analytically processed into paradigmatic models and then into causal models.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Peleskova_Dominika.pdfPlný text práce1,18 MBAdobe PDFView/Open
Peleskova_posudek oponenta BP.pdfPosudek oponenta práce375,59 kBAdobe PDFView/Open
Peleskova_posudek vedouci BP.pdfPosudek vedoucího práce374,28 kBAdobe PDFView/Open
Peleskova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce349,04 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/57143

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.