Title: Komparace vzdělávání osob s poruchami učení v terciální školském systému v ČR a SRN
Other Titles: The comparison of an education of people with learning disorder in the tertiary school system in the Czech Republic and Germany
Authors: Markvartová, Petra
Advisor: Kocurová, Marie
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5793
Keywords: poruchy učení;terciární školský systém;diagnostika SPU u dospělých;podpůrný systém
Keywords in different language: learning disorders;tertiary school system;diagnostics of learning disorder by adults;supporting system
Abstract: Tato diplomová práce nese název ? Komparace vzdělávání osob s poruchami učení v terciárním školském systému v ČR a v SRN? a je složena z teoretické a praktické části. První kapitola teoretické části a její podkapitoly jsou věnovány vymezení a klasifikaci specifických poruch učení, specifickým poruchám učení u dospělé populace a v neposlední řadě i etiologii a diagnostice SPU. Další dvě kapitoly informují o vzdělávacích systémech České republiky a Německa, dále pak upozorňují na podpůrné prostředky pro studenty se SPU. Poslední kapitola teoretické části popisuje a vymezuje pojem specifických poruch učení v rámci německé literatury. Praktická část se věnuje vlastnímu výzkumu, poté vyhodnocení dotazníkového šetření a nakonec srovnání zjištěného mezi oběma zeměmi. Je zde také analyzován přístup škol k osobám se specifickými poruchami učení.
Abstract in different language: This thesis is called ?The comparison of an education of people with learning disorder in the tertiary school system in the Czech Republic and Germany? and consists of a theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part and its subheads are dedicated to the definition and classification of learning disorder, to learning disorder by the population of adults and last but not least to the etiology and diagnostics of learning disorder. The next two chapters inform about educational systems of the Czech Republic and Germany and then it brings attention to the support tools for students with learning disorder. The last chapter of the theoretical part describes and defines learning disorder in the literature of German writers. The practical part pays attention to the base research, then to the evaluation of the survey and at least to the comparison of the explored by the both lands. There also will be analyzed the approach of the universities to the people with learning disorder.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP-Markvartova.pdfPlný text práce1,47 MBAdobe PDFView/Open
Markvartova PV.pdfPosudek vedoucího práce35,43 kBAdobe PDFView/Open
Markvartova OP.pdfPosudek oponenta práce32,39 kBAdobe PDFView/Open
Markvartova O.pdfPrůběh obhajoby práce10,1 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/5793

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.