Title: Alžírská stopa ve francouzském filmu
Other Titles: Algerian trace in the French film
Authors: Kutáčová, Ivana
Advisor: Černíková, Veronika
Referee: Fenclová, Marie
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/12427
Keywords: immigration algérienne;Algérie;France;Mehdi Charef;Rachid Bouchareb;FLE;enseignement;Le Thé au harem d'Archimede;Indigenes;Hors-la-loi;film ve výuce francouzského jazyka
Keywords in different language: Algerian immigration;Algeria;France;Mehdi Charef;Rachid Bouchareb;teaching of French;Le Thé au harem d'Archimede;Indigenes;Hors-la-loi;films in education of french language
Abstract: Tato diplomová práce má za cíl ukázat, že je možné poskytnout studentům českých středních škol základní informace o alžírské imigraci ve Francii a zároveň zlepšit jejich úroveň francouzského jazyka. Práce navrhuje konkrétní způsob spočívající v užití filmů, jakožto autentických materiálů, v hodinách francouzštiny. Teoretická část poskytuje obecné údaje o alžírské imigraci ve Francii a vysvětluje některé odborné názvy vyskytující se v textu diplomové práce. Nakonec představuje a rozebírá tři dané filmy - "Thé au harem d'Archimede" (1985) Mehdiho Charefa, "Indigenes" (2006) a "Hors-la-loi" (2010) Rachida Bouchareba. Praktická část uvádí do problematiky kultury a dále popisuje princip použití videa ve výuce francouzštiny. Hlavní složka této části nabízí množství různých aktivit vytvořených na základě konkrétních filmů. Jednotlivá cvičení mají dva hlavní cíle, z nichž prvním je vyvolat debatu o daném tématu a přimět studenty o něm přemýšlet. Druhým cílem je rozvoj jazykových schopností žáka, čehož je docíleno obsahem samotných cvičení - konkrétně jejich zaměřením na slovní zásobu a gramatiku. Část aktivit byla vyzkoušena v praxi během výuky v jazykové škole v Plzni. Výsledky tohoto výzkumu jsou shrnuty na závěr této diplomové práce.
Abstract in different language: The aim of the master thesis is to show that it is possible to give the Czech high school students some basic information about the Algerian immigration in France, as well as to improve their level of the French language. The thesis proposes a concrete way consisting in the use of films, as the authentic materials, in the French classes. The theoretical part provides some general facts about the Algerian immigration in France and it explains some of the terms used in the text of the thesis. Finally, it presents and analyzes three given films "Thé au harem d'Archimede" (1985) by Mehdi Charef, "Indigenes" (2006) and "Hors-la-loi" (2010) by Rachid Bouchareb. The practical part introduces to the matters of the culture and then the use of films in the education of the French language. The main component of this part offers a number of various activities created on the basis of the concrete films. The exercises have two main objectives. The first objective is to provoke a debate concerning the given topic and make the students think about it. The second objective is to develop the students' language abilities, as the exercises concern the vocabulary and grammar. Some of the activities were tried out during the teaching practice in a language school in Pilsen. The results of this research are summed up at the end of the thesis.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KRO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace_Kutacova.pdfPlný text práce2,53 MBAdobe PDFView/Open
Kutacova vedouci.PDFPosudek vedoucího práce84,38 kBAdobe PDFView/Open
Kutacova oponent.PDFPosudek oponenta práce84,77 kBAdobe PDFView/Open
Kutacova obhajoba.PDFPrůběh obhajoby práce465,83 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/12427

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.