Title: | Charakteristika učebního funkčního stylu učebnic pro 1. stupeň ZŠ |
Other Titles: | Characteristics of functional styles of textbooks for the first stage of elementary schools |
Authors: | Filipová, Lucie |
Advisor: | Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Suda Zdeněk, PhDr. CSc. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/28241 |
Keywords: | učebnice;učební funkční styl;český jazyk;pracovní sešity;2. ročník základní školy;kvantitativní a kvalitativní analýza;výzkum učebnic;doporučení |
Keywords in different language: | textbooks;functional styles;czech language;workbooks;2nd year of elementary school;quantitative and qualitative analysis;textbook analysis;recommendations |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá charakteristikou učebních funkčních stylů a jejich porovnáním v učebnicích českého jazyka pro 2. ročník základní školy. Vymezuje pojem učebnice, její strukturu, funkce, metody zkoumání a učební funkční styl. Dále se zabývá analýzou učebnic na základě jejich kvantitativních a kvalitativních vlastností. Pro komplexní pohled byly včetně učebnic zkoumány i pracovní sešity vybraných nakladatelství (Alter, Didaktis, Fraus, Nová škola a SPN). Získané údaje byly využity ke zjištění typických charakteristik jednotlivých učebnic a pracovních sešitů a k jejich následnému vyhodnocení. Na jeho základě jsme identifikovali silné a slabé stránky jednotlivých učebnic a pracovních sešitů a navrhli doporučení, která by mohla přispět ke zkvalitnění a rozšíření možností jejich využití. |
Abstract in different language: | This diploma thesis is devoted to the characteristics of the functional styles and their comparison in the Czech language textbooks for the second year of elementary schools. The concept of textbook, its structure, functions, methods of textbook analysis, as well as scientific functional style is defined. In addition, the thesis contains an analysis of textbooks based on their quantitative and qualitative characteristics. In order to ensure a complex view, not only textbooks, but also workbooks of selected publishers (Alter, Didaktis, Fraus, Nová škola a SPN) were examined. The obtained information helped us with identification of typical features of individual textbooks and workbooks and with their assessment. Based on the assessment, strengths and weaknesses of individual textbooks and workbooks were identified and recommendations that could lead to improvement of textbooks and enhancement of possibilities of their utilization were proposed. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Filipova_DP.pdf | Plný text práce | 1,69 MB | Adobe PDF | View/Open |
filipova_suda.pdf | Posudek oponenta práce | 37,76 kB | Adobe PDF | View/Open |
filipova_novakova.pdf | Posudek vedoucího práce | 39,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
filipova_prubeh.pdf | Průběh obhajoby práce | 58,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/28241
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.