Title: | Konstrukce lepených spojů kompozitních materiálů |
Other Titles: | Designing of bonded joints composite materials |
Authors: | Kalina, Tomáš |
Advisor: | Lašová Václava, Doc. Ing. Ph.D. |
Referee: | Krystek Jan, Ing. Ph.D. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/28909 |
Keywords: | lepený spoj;adheze;koheze;predikce pevnosti;kohezivní model;mkp;metodika;dcb;enf;módy porušení i a ii;dp490;en-aw-7075;sklolaminát;uhlíkový kompozit |
Keywords in different language: | adhesive joint;adhesion;cohesion;prediction of strength;cohesive model;fem;methodology;dcb;enf;failure mode i and ii;dp490;en-aw-7075;metal;fiberglass;carbon fiber composite |
Abstract: | Práce se zabývá návrhem metodiky predikce pevnosti lepených spojů kompozitních materiálů s kovy. Metodika byla následně aplikována na reálný díl - kompozitní přítlačné křídlo vozu Audi R8, do kterého je vlepován insert ze slitiny hliníku. V rámci aplikace metodiky bylo provedeno experimentální testování na standardizovaných vzorcích dle norem ASTM, pro zjištění mechanických parametrů lepidla v adhezi i kohezi. Po analýze současného stavu byla na základě výsledků z numerických simulací (kohezivního modelu) a technicko-ekonomického hodnocení navržených povrchových úprav provedena optimalizace lepeného spoje, která vedla k úspoře nákladů na lepený spoj. |
Abstract in different language: | This thesis deals with a proposal of methodology prediction of the strength of bonded composite materials with metals. The methodology was applied on a real part - the composite spoiler of Audi R8 car from which the insert of alluminium alloy was pulled out. In the application of methodology, experimental testing was performed on standardized samples according to ASTM standards, for detection of mechanical properties of adhesive in adhesion and cohesion. After the analysis of the current state the optimalization of adhesive joint was done based on results of numerical simulations (cohesive model) and on technical-economical evaluation of proposed surface treatments, which led to cost savings for the adhesive joint. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KKS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
__DP-KALINA_Tomas-2017_FINAL.pdf | Plný text práce | 18,73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kalina_posudek vedouciho.pdf | Posudek vedoucího práce | 650,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kalina_posudek oponenta.pdf | Posudek oponenta práce | 906,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kalina.pdf | Průběh obhajoby práce | 268,67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/28909
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.