Title: Analýza systémů pro udržení vozidla v jízdním pruhu
Other Titles: Analysis of Lane Assist Systems
Authors: Jašek, Filip
Advisor: Neduchal Petr, Ing. Ph.D.
Referee: Bulín Martin, Ing. M.Sc.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54925
Keywords: autonomní řízení;simulátor;dataset;robot;zpracování obrazu;neuronová síť
Keywords in different language: autonomous driving;simulator;dataset;robot;image processing;neural network
Abstract: Cílem bakalářské práce je analyzovat systémy, které lze použít pro udržení vozidla v jízdním pruhu na základě vizuálního senzoru - kamery. Analýza se skládá z obecného seznámení s tématem, představení jednotlivých přístupů, jejich slabin a relevantních simulátorů a datasetů. Tři hlavní metody jsou teoreticky více rozebrány a dvě z nich jsou implementovány a otestovány v praktické části na simulačním příkladu diferenciálního dvoukolového robota. Jedna je založena na algoritmických metodách zpracování obrazu a druhá na modernějším přístupu segmentace obrazu pomocí neuronové sítě, konkrétně U-Net. V rámci praktické demonstrace dvou zmíněných metod bylo provedeno i jejich srovnání s manuálně vytvořeným vzorem. Hlavním přínosem této práce je analýza přístupů k autonomního řízení na zjednodušené úloze udržení vozidla v jízdním pruhu a seznámení s překážkami v této oblasti.
Abstract in different language: This bachelor's thesis aims to analyze systems that can be used for vehicle lane-keeping based on the visual sensor - a camera. The analysis consists of a general introduction to the topic, presentation of individual approaches, their weaknesses and relevant simulators and datasets. Three main methods are theoretically examined in more detail, and two of them are implemented and tested in the practical part of this thesis using a simulation example of a differential two-wheeled robot. One is based on algorithmic image processing methods, and the other one is on more modern approach of image segmentation using a neural network, specifically U-Net. As part of the practical demonstration of these two methods, a comparison was also conducted with a manually created template. The main contribution of this work is the analysis of approaches to autonomous driving in the simplified task of lane-keeping and familiarization with the challenges in this field.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KKY)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jasek_BPARR_2023_final.pdfPlný text práce33,28 MBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce58,96 kBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce65,65 kBAdobe PDFView/Open
zapis_o_statni_zaverecne_zkousce (4).pdfPrůběh obhajoby práce38,66 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54925

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.