Title: Nativistické postoje v komunikaci SPD a KSČM: komparace
Authors: Kalousek, Jakub
Advisor: Naxera Vladimír, Doc. PhDr. Ph.D.
Referee: Rosůlek Přemysl, Doc. PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55855
Keywords: nativismus;nacionalismus;spd;ksčm;migrace;tomio okamura
Keywords in different language: nativism;nationalism;spd;ksčm;migration;tomio okamura
Abstract: Nativismus se do širšího evropského povědomí dostal v souvislosti s Evropskou migrační krizí, která vrcholila v letech 2015 a 2016. Na základě několika dostupných definic lze nativismus obecně definovat jako nepřátelství vůči všemu, co je považováno za cizí a co může potenciálně ohrozit homogenitu země. Nativismus lze chápat jako ideologii, ale také jako komunikační strategii, kterou využívají politické strany ve svých manifestech, přičemž nativismus využívají k dosažení požadovaných cílů. Tato práce zkoumá nativistické postoje v komunikaci politických stran Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) na jejich oficiálních facebookových stránkách v horké fázi volebních kampaní 2016-2022. Cílem bylo identifikovat a analyzovat případné nativistické postoje v jejich komunikaci. Analytická část práce odhalila, že strana SPD používá ve své komunikaci nativistickou rétoriku, zatímco KSČM nevykazuje téměř žádnou míru nativistických postojů. Zjištění naznačují postupné změny v komunikační strategii SPD a absenci explicitních nativistických postojů u KSČM ve sledovaném období.
Abstract in different language: Nativism has come into wider European awareness in the context of the European migration crisis which peaked in 2015 and 2016. Based on several available definitions, nativism can be broadly defined as hostility towards anything that is considered foreign and that can potentially threaten the homogeneity of a country. Nativism can be understood as an ideology, but also as a communication strategy used by political parties in their manifestos, using nativism to achieve their desired goals. This thesis examines nativist attitudes in the communication of the political parties Svoboda a přímá demokracie (SPD) and Komunistická strana Čech a Moravy (KSČM) on their official Facebook pages during the hot phase of 2016-2022 election campaigns. The aim was to identify and analyse potential nativist attitudes in their communication. The analytical part of the thesis revealed that the SPD party uses nativist rhetoric in its communication, while the KSČM shows hardly any levels of nativist attitudes. The findings suggest gradual changes in the SPD's communication strategy and the absence of explicit nativist attitudes in the KSČM over the period under study.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Kalousek.pdfPlný text práce1,37 MBAdobe PDFView/Open
Kalousek_BP_ved.pdfPosudek vedoucího práce165,71 kBAdobe PDFView/Open
Kalousek-BP-opo.docxPosudek oponenta práce127,17 kBMicrosoft Word XMLView/Open
kalousek.pdfPrůběh obhajoby práce202,46 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/55855

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.