Title: Fenomén Prašina v literární výchově na 1. stupni ZŠ
Other Titles: The Prašina phenomenon in literary education at the 1st grade of elementary school
Authors: Odvárková, Dana
Advisor: Pánková Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Referee: Novotný Jiří, Mgr.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56778
Keywords: dobrodružná literatura;komiks;jaroslav foglar;vojtěch matocha;prašina;křídový panáček;literárněvědná interpretace;čtenářství prepubescentů;učivo;didaktická interpretace
Keywords in different language: adventure literature;comics;jaroslav foglar;vojtěch matocha;prašina;křídový panáček;literary and scientific interpretation;pre-pubescent reading;curriculum;didactic interpretation
Abstract: Diplomová práce se zaměřuje na dobrodružnou prózu a její využití ve výuce literární výchovy na 1. stupni základní školy. V teoretické části vymezujeme žánrové znaky dobrodružné prózy a komiksu. Na pozadí těchto žánrů analyzujeme dílo Jaroslava Foglara. Dále zde reflektujeme románovou trilogii Prašina Vojtěcha Matochy a její komiksové pokračování Křídový panáček. K teoretickým poznatkům řadíme klíčové znaky čtenářství prepubescentů, sledované především z aspektu dobrodružné literatury. V praktické části jednak strukturujeme žánrové učivo vycházející z poetiky prvního dílu trilogie Prašina Vojtěcha Matochy, jednak nabízíme návrh přípravy do výuky určený k osvojení daného učiva, k poznávání jmenovaného díla. Návrh přípravy stojí na metodách četby a tvořivé didaktické interpretaci, jeho cílem je prohloubit čtenářskou gramotnost, zefektivnit a zároveň zatraktivnit práci s textem.
Abstract in different language: The thesis focuses on adventurous prose and its use in the teaching of literature at the lower primary school. In the theoretical part, we define the genre traits of adventure prose and comics. Against the backdrop of these genres, we analyse the work of Jaroslav Foglar. Then we further reflect the novel trilogy of Prašina by Vojtěch Matocha and his comic book sequel Křídový panáček. Among the theoretical findings, we include the key features of pre-pubescent reading, observed primarily from the aspect of adventurous literature. In the practical part, we both structure the genre's apprenticeship based on the poetics of the first part of the Prašina Vojtěch Matocha trilogy, and we offer a draft preparation for teaching designed to acquire the given apprenticeship, to learn the work named. The design of the preparation is based on reading methods and creative didactic interpretation, which aims to deepen reading literacy, streamline and at the same time make working with text more attractive.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace_Odvarkova.pdfPlný text práce1,66 MBAdobe PDFView/Open
2024_odvarkova_pankova.pdfPosudek vedoucího práce275,99 kBAdobe PDFView/Open
2024_odvarkova_novotny.pdfPosudek oponenta práce363,53 kBAdobe PDFView/Open
2024_odvarkova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce60,42 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56778

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.