Title: | Výukový program rozvoje prvotního čtenářství s využitím knihy Astrid Lindgrenové |
Other Titles: | Teaching program for the development of primary reading using Astrid Lindgren's book |
Authors: | Čechová, Tereza |
Advisor: | Gažáková Eva, MgA. Ph.D. |
Referee: | Černíková Marie, MgA. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56924 |
Keywords: | motivace ke čtenářství;dětský čtenář;čtenářské potřeby dětí;dramatická výchova;akční výzkum;pipi dlouhá punčocha;astrid lindgrenová;první třída základní školy;rozvoj čtenářství;metody dramatické výchovy |
Keywords in different language: | motivation for reading;child reader;reading needs of children;drama education;action research;pippi longstocking;astrid lindgren;first grade of elementary school;reading development;drama education methods |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství u dětí navštěvujících 1. třídu ZŠ. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické. Teoretická část definuje pojem dětský čtenář, uvádí čtenářské potřeby dětí, popisuje vzdělávací obsah oboru Český jazyk - literární výchova pro 1. období 1. stupně ZŠ a dále informuje o metodách dramatické výchovy, které jsou použity v programu praktické části, definuje dále pojem akční výzkum a uvádí jeho charakteristické znaky. V praktické části je ověřována možnost zvýšení motivace ke čtení u dětí v první třídě. Za tímto účelem je vypracován plán akčního výzkumu včetně výukového programu čtení, který je založen na čtení knihy Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lindgrenové a který propojuje literární výchovu s metodami dramatické výchovy. |
Abstract in different language: | This diploma thesis investigates the motivation for reading in children attending the first grade of elementary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part defines the concept of a child reader and introduces the reading needs of children. It describes the educational content of the Czech Language subject, specifically Literary Education, for the first period of the first level of primary school. Additionally, this part of thesis provides information on the drama education methods used in the program of the practical part. It defines the concept of action research. The practical part tests the possibility of increasing reading motivation in first-graders. To achieve this, an action research plan is developed, including a reading program based on the book Pippi Longstocking by Astrid Lindgren. The program integrates literary education with drama education methods. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cechova Tereza_diplomova prace.pdf | Plný text práce | 3,52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Hodnoceni vedouci DP_Tereza Cechova.pdf | Posudek vedoucího práce | 4,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
posudek_oponentkyDP_Cechova.pdf | Posudek oponenta práce | 272,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Cechova.pdf | Průběh obhajoby práce | 39,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56924
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.