Title: Schopnost dětí v mateřské škole orientovat se v prostoru
Other Titles: Spatial orientation skills of preschool children
Authors: Šindelářová, Anna
Advisor: Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
Referee: Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53280
Keywords: mateřská škola;prostorová orientace;vývoj prostorových směrů;prostorová paměť;oslabení prostorového vnímání
Keywords in different language: kindergarten;spatial orientation;development of spatial directions;spatial memory;weakening of spatial perception
Abstract: Bakalářská práce na téma Schopnost dětí v mateřské škole orientovat se v prostoru obsahuje tři části - teoretickou, metodologickou a experimentální. Teoretická část se věnuje základním matematickým představám, prostorové orientaci, prostorové inteligenci, vývoji prostorových směrů, prostorové paměti, oslabení prostorového vnímání a jsou zde vypsány náměty aktivit pro rozvoj orientace v prostoru u dětí v předškolním věku od 3 do 6 let. Metodologická část určuje cíle, metody, podmínky a osnovu k scénáři experimentu. Dočteme se zde zadání jednotlivých úkolů, a jaká terminologie byla během experimentu využívána. Dále zde popisuji kritéria hodnocení pro splnění úkolu a kritéria pro vyhodnocení obtížnosti jednotlivých úkolů. Experimentální část se zaměřuje na charakteristiku mateřské školy a jednotlivých dětí zúčastňující se experimentu. Je zde představen scénář k jednotlivým úkolům. Následně v této části popisuji průběh realizace a vyhodnocení experimentu.
Abstract in different language: This thesis addresses spatial orientation skills of preschool children. It consists of three parts - a theoretical, methodological and experimental. The theoretical part introduces basic mathematical concepts, spatial orientation, spatial intelligence, development of spatial directions, spatial memory and weakening of spatial perception. In this part you can also find a list of activities suitable for the development of spatial orientation suggested for 3 to 6 year old preschool children. The methodological part of the thesis sets goals, methods, conditions and outline of the experiment scenario. There is also a description of individual tasks and terminology used during the experiment. It deals with evaluation criteria for completing the task and the criteria for evaluating the difficulty of individual tasks. The experimental part is focused on the characteristics of the kindergarten and individual children participating in the experiment. A scenario for each task is presented here. Subsequently, in this section I describe the course of implementation and evaluation of the experiment.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace_Schopnost deti v materske skole orientovat se v prostoru_Anna_Sindelarova.pdfPlný text práce6,89 MBAdobe PDFView/Open
bakalarska prace_Sindelarova.pdfPosudek oponenta práce105,86 kBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce61,47 kBAdobe PDFView/Open
Sindelarova-protokol.pdfPrůběh obhajoby práce336,89 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53280

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.