Název: Česká numeralia ve výuce cizinců
Další názvy: Czech numerals in teaching foreigners
Autoři: Bičišťová, Monika
Vedoucí práce/školitel: Hrdlička, Milan
Oponent: Macháčková, Dita
Datum vydání: 2014
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/14185
Klíčová slova: číslovky;cizinci;čeština pro cizince;Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Klíčová slova v dalším jazyce: numerals;foreigners;czech for foreigners;Common european framework for languages
Abstrakt: Tato práce se zabývá číslovkami ve výuce cizinců . První část naší práce je teoretická . V první kapitole jsme analyzovali příčiny komplikovaného charakteru číslovek. Druhá kapitola je založena na popisu využití číslovek v komunikaci v návaznosti na SERR. Další kapitola je založena na krátkém popisu SERR a popisech referenčních úrovní pro češtinu jako cizí jazyk se zaměřením na číslovky.Čtvrtá kapitola obsahuje popis učebnice jako vzdělávacího média, její roli ve vzdělávacím procesu a její struktury . V druhé části naší práce jsme se zaměřili na analýzu zvolených učebnic v na základě námi zvolených kritérií . Mezi kritérii jsou : prezentace číslovek, procvičení číslovek ,výběr číslovek se zřetelem k tématu lekce, prezentace využití číslovek v textu, míra shody s referenčními úrovněmi pro češtinu jako cizí jazyk a míra přizpůsobení učebnic pro specifika jinojazyčných mluvčích. Na tomto základě jsme analyzovaly osmnáct učebnice a vytvořili tabulku, kde jsou zhodnoceny. Také jsme analyzovaly učebnice s hlediska kontinuity všech částí v sérii. V závěrečném shrnutí jsme popsali výsledky naší analýzy.
Abstrakt v dalším jazyce: Resumé This thesis deals with numerals in teaching foreigners. The first part of our work is theoretical. On the first chapter we analysed causes of the complicated nature of numerals. The second chapter is based on description of the numerals in communication following on the Common European Framework of Reference for Languages. There are descriptions of four different spheres of human communication in association with numerals: personal, public, work and educational. Next chapter is based on short description of the Common European Framework of Reference for Languages and the descriptions of the reference levels for Czech as foreign language with focusing on numerals (A1 Breakthrough or beginner, A2 Waystage or elementary, B1 Threshold or intermediate, B2 Vantage or upper intermediate). For our purpose we didn´t analyze higher reference levels because of the lower demand of the textbooks for this levels. The fourth chapter contains the description of textbook as educational medium, its role in educational process and its structure. On the second part of our work we concentrated on analysis of chosen textbook in relation with our criterions. The criterions are: presentation of the numerals, practising the numerals, the pick of the numerals with aspekt on the topic of the lesson, prezentation of practical aplication numerals in the text, the measure of sameness with the Common European Framework of Reference for Languages and the measure of adaptation for foreign speakers. Based on this criterions we analyzed eighteen textbooks and created table, where we rated them. We also analyzed textbooks with the aspect of continuity of all part in the series. In the final summary we described our findings and measure of achievement of our goals.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP Bicistova.pdfPlný text práce1,81 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bicistova_hrdlicka.pdfPosudek vedoucího práce48,81 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bicistova_machackova.pdfPosudek oponenta práce2,13 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bicistova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce226,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/14185

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.