Title: Česká numeralia ve výuce cizinců
Other Titles: Czech numerals in teaching foreigners
Authors: Bičišťová, Monika
Advisor: Hrdlička, Milan
Referee: Macháčková, Dita
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/14185
Keywords: číslovky;cizinci;čeština pro cizince;Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Keywords in different language: numerals;foreigners;czech for foreigners;Common european framework for languages
Abstract: Tato práce se zabývá číslovkami ve výuce cizinců . První část naší práce je teoretická . V první kapitole jsme analyzovali příčiny komplikovaného charakteru číslovek. Druhá kapitola je založena na popisu využití číslovek v komunikaci v návaznosti na SERR. Další kapitola je založena na krátkém popisu SERR a popisech referenčních úrovní pro češtinu jako cizí jazyk se zaměřením na číslovky.Čtvrtá kapitola obsahuje popis učebnice jako vzdělávacího média, její roli ve vzdělávacím procesu a její struktury . V druhé části naší práce jsme se zaměřili na analýzu zvolených učebnic v na základě námi zvolených kritérií . Mezi kritérii jsou : prezentace číslovek, procvičení číslovek ,výběr číslovek se zřetelem k tématu lekce, prezentace využití číslovek v textu, míra shody s referenčními úrovněmi pro češtinu jako cizí jazyk a míra přizpůsobení učebnic pro specifika jinojazyčných mluvčích. Na tomto základě jsme analyzovaly osmnáct učebnice a vytvořili tabulku, kde jsou zhodnoceny. Také jsme analyzovaly učebnice s hlediska kontinuity všech částí v sérii. V závěrečném shrnutí jsme popsali výsledky naší analýzy.
Abstract in different language: Resumé This thesis deals with numerals in teaching foreigners. The first part of our work is theoretical. On the first chapter we analysed causes of the complicated nature of numerals. The second chapter is based on description of the numerals in communication following on the Common European Framework of Reference for Languages. There are descriptions of four different spheres of human communication in association with numerals: personal, public, work and educational. Next chapter is based on short description of the Common European Framework of Reference for Languages and the descriptions of the reference levels for Czech as foreign language with focusing on numerals (A1 Breakthrough or beginner, A2 Waystage or elementary, B1 Threshold or intermediate, B2 Vantage or upper intermediate). For our purpose we didn´t analyze higher reference levels because of the lower demand of the textbooks for this levels. The fourth chapter contains the description of textbook as educational medium, its role in educational process and its structure. On the second part of our work we concentrated on analysis of chosen textbook in relation with our criterions. The criterions are: presentation of the numerals, practising the numerals, the pick of the numerals with aspekt on the topic of the lesson, prezentation of practical aplication numerals in the text, the measure of sameness with the Common European Framework of Reference for Languages and the measure of adaptation for foreign speakers. Based on this criterions we analyzed eighteen textbooks and created table, where we rated them. We also analyzed textbooks with the aspect of continuity of all part in the series. In the final summary we described our findings and measure of achievement of our goals.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP Bicistova.pdfPlný text práce1,81 MBAdobe PDFView/Open
bicistova_hrdlicka.pdfPosudek vedoucího práce48,81 kBAdobe PDFView/Open
bicistova_machackova.pdfPosudek oponenta práce2,13 MBAdobe PDFView/Open
bicistova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce226,94 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/14185

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.